Opinie: Huurprijzen voor handelspanden dalen terwijl het KI stijgt. Klopt dat wel?

Hoe bepaal je de huur van een handelspand in tijden waarin leegstand veel handelscentra domineert? Kan je het jaarlijks indexerende kadastraal inkomen nog gebruiken als maatstaf? Welke vastgoedlogica speelt bij pandeigenaars en welk effect heeft dit op de ondernemers? Kirsten, Mathias en Jan van CityD verzamelden inzichten en geven aan hoe je leegstand kan bestrijden.

Ondernemer, hoe hoog mag de huurprijs zijn? 

Leegstand aanpakken en proactief voorkomen, start bij het nagaan van de oorzaken van die leegstand. Wie daar net zoals de experten van CityD dagelijks mee bezig is, weet dat de huurprijs van een pand een belangrijke en zelfs veelbepalende factor is. Op enkele A-locaties in grootsteden of welvarende centra na staan de huurprijzen overal in Vlaanderen flink onder druk. Willen we dus meer ondernemerschap en minder leegstand, moeten de huurprijzen dalen. Wil een vastgoedeigenaar zijn pand verhuren, moet de prijs terug ‘marktconform’ zijn. De praktijk leert echter dat eigenaars slechts in een handvol gevallen bereid zijn om de prijs te laten dalen. Meer nog: zelfs wanneer er consequenties zijn, bijvoorbeeld via een leegstandsheffing, blijft de huurprijs een heilig huisje waar niet aan geraakt wordt. Doorgaans vanuit een investeringslogica, waarbij het jaarlijks indexerend kadastraal inkomen een belangrijke rol speelt. Maar is dit KI nog een (correcte) maatstaaf? Schiet dit systeem zijn doel voorbij? En wat zijn de alternatieven?

Wat is het Kadastraal Inkomen en wat is onroerende voorheffing? 

Het kadastraal inkomen en de onroerende voorheffing zijn beide begrippen die verband houden met belastingen op onroerend goed. Ze hebben ook een duidelijke onderlinge relatie. Het kadastraal inkomen wordt namelijk gebruikt om de onroerende voorheffing te berekenen.

Het kadastraal inkomen (KI) is een ‘fictieve’ fiscale inschatting van het netto-inkomen dat een onroerend goed zou kunnen genereren volgens de criteria vastgesteld door ‘Het Kadaster’ (of correcter: de administratie Opmetingen en Waardering binnen de FOD Financiën). Dit KI wordt gebruikt als referentiebedrag om belastingen te berekenen, maar het is niet noodzakelijk het feitelijke inkomen dat door de eigenaar wordt ontvangen. Het kadastraal inkomen wordt gebruikt voor de inning van onroerende voorheffing en voor de bepaling van het onroerende inkomen dat in de personenbelasting belast wordt.

De onroerende voorheffing is een jaarlijkse Vlaamse belasting op onroerende goederen. Het tarief en de berekening kunnen variëren afhankelijk van de locatie en het type eigendom. Het bedrag van de onroerende voorheffing wordt onder meer berekend op basis van het kadastraal inkomen van het eigendom.

Perequatie en indexatie

Om het systeem van het kadastraal inkomen te begrijpen, moet verwezen worden naar 1975. Dat is namelijk het referentietijdstip waarop het ‘gemiddelde jaarlijkse netto-inkomen’ gebaseerd is. Dat is afgerond vijf decennia geleden dus. Een illustratie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Winkelgalerij_in_Gebouw_De_Kroon_het_Rembrandtplein,_1975.jpg

Het is een open deur intrappen als we stellen dat er één en ander veranderd is de afgelopen decennia. De wet voorzag daarom in algemene perequaties. Minimaal om de 10 jaar moest het KI onderworpen worden aan een algemene herziening. Omdat dit niet gebeurde en een bijsturing overheen de tijd evident is, wordt het kadastraal inkomen sinds 1991 jaarlijks geïndexeerd via de consumptieprijsindex.

Het kadastraal inkomen zou in theorie dus een maatstaaf kunnen zijn voor het bepalen van de huurprijs. Maar in de praktijk is het KI een rekenkundig samengesteld bedrag dat na 50 jaar ongeveer zowat elke voeling met het vastgoed zelf én eigenlijk ook met kandidatenmarkt volledig verloren is. Het KI is zo dus letterlijk en figuurlijk ‘waarde’loos.

De (handels)huurprijs baseren op het KI, logisch toch? 

De handelscentra hebben het vandaag zeer moeilijk. De (door corona versnelde) opkomst van e-commerce, een stevige groei van perifere handelsconcentraties en moeilijke macro-economische tijden zetten de leefbaarheid van de handelscentra onder druk. De ingevulde handelspanden in centra dalen en de leegstand groeit sterk waardoor de economische waarde van het handelsvastgoed in de centra daalt. Zelfstandige ondernemers hebben het bijkomend ook moeilijker dan winkelketens om (hoge) huurprijzen in te passen in hun businessmodel gezien ze geen voordeel kunnen halen uit centralisatie van diensten, schaalvoordelen, etc. Het gevolg is een grotere afname van zelfstandig uitgebate winkels. Al zien we ook de winkelketens de laatste jaren verdwijnen uit de gemiddelde winkelkernen. Ze kiezen voor de afbouw van het aantal fysieke winkelpunten of vestigen zich op perifere locaties.

De logica van vraag en aanbod zou er dan moeten voor zorgen dat een afnemende vraag met een gelijk aantal beschikbare panden zorgt voor een daling van de huurprijzen. Maar dat gebeurt niet, of toch minstens niet in de grootteorde die te verwachten valt. Een aantal redeneringen liggen aan de basis:

  • De investeringslogica: veel investeerders houden een handelspand aan waarbij de grootste ‘winst’ van de investering schuilt in de (toekomstige) verkoopprijs het pand. Een verlaagde huurprijs geeft toekomstige kopers geen positieve indicatie over de waarde van het pand. Het laten leegstaan van een pand kan in dat geval gezien worden als een bewuste keuze om de toekomstige verkoopprijs van het pand (kunstmatig) hoog te houden.
  • Verhuur als handelspand: als een pand gebruikt wordt voor beroepsdoeleinden, wordt de eigenaar zwaarder belast ten opzichte van privégebruik. De eigenaar wordt belast op de netto-huur, maar het minimumbedrag is wel het geïndexeerde KI. Dit KI is de laatste jaren flink gestegen vanwege de koppeling met de consumptieprijsindex. Met andere woorden: ook al verlaagt de huur, de belastingbasis zal in veel gevallen ongewijzigd blijven dankzij dit minimum.
  • Pandcomfort: nieuwbouwpanden hebben vanwege hun grote comfort direct een hoog KI. Maar ook bij renovaties zal het comfort van een pand doorgaans stijgen, waardoor het KI meestijgt. In de huidige vastgoedmarkt kan de eigenaar die renovatiekost niet (volledig) doorrekenen in de huurprijs met een langere terugverdientijd tot gevolg. Door het stijgend KI zal de eigenaar ook een hogere belasting betalen. Een dubbele financiële impact dus, terwijl de staat van het vastgoed in veel winkelkernen dringend toe is aan renovatie.
  • Improductiviteitsregel: een pand is improductief wanneer het een bepaalde periode heeft leeggestaan (en dus geen inkomsten heeft opgebracht). Dit kan leiden tot een proportionele vermindering van de onroerende voorheffing.

Kortom: het kadastraal inkomen is geen correcte maatstaaf voor de huurprijs van een handelspand. Het zorgt zelfs voor een blokkade in dit deel van de vastgoedmarkt. De economische realiteit speelt hier een belangrijke rol, want op de woonmarkt of bij (industriële) bedrijvigheid is het aanbod klein en de vraag groot, waardoor de marktlogica wel speelt. Functiewijzigingen, bijvoorbeeld van handel naar wonen, of functieverweving treedt hierdoor steeds vaker op de voorgrond. In een breder perspectief kan dus de vraag gesteld worden of dit federaal-Vlaams combinatiesysteem nog toereikend is? En wat is dan een goed alternatief?

Vastgoedwaardering in Nederland

In Nederland wordt het kadastraal inkomen periodiek aangepast aan de hand van een stelsel van waarderingseenheden. De belasting is gebaseerd op de waarde van onroerende zaken (vergelijkbaar met het kadastraal inkomen), ook wel WOZ-waarde genoemd. Gemeenten bepalen de WOZ-waarde door een taxatie. Hierbij gaat de gemeente uit van het bedrag dat de onroerende zaak zou moeten opbrengen op 1 januari van het vorige jaar. Dit is de waardepeildatum.

Doordat de taxatie jaarlijks gebeurt door een lager (lokaal) overheidsniveau, staat de WOZ-waarde veel dichter bij de échte marktwaarde van het handelspand. Nog een belangrijk verschil is dat de WOZ- waarde van handelspanden op een andere wijze bepaald wordt dan de WOZ-waarde voor woningen. Zo wordt voor bedrijfsvastgoed onder meer gekeken naar:

  • De huurprijs per vierkante meter. Het pand wordt vergeleken met de huurprijzen van andere verhuurde panden.
  • De kapitalisatiefactor van het pand. Hierbij wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld leegstand, bouwwijze en onderhoud.

Via een taxatieverslag ontvangt de eigenaar hoe de waarde van het pand is bepaald. De WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van enkele belastingen en heffingen te bepalen, zoals de onroerendezaakbelasting (vergelijkbaar met de onroerende voorheffing). Bij een huurhuis bepaalt de WOZ-waarde zelfs de maximale hoogte van de huur.

Hoe dan wel leegstand bestrijden?

Even het startpunt hernemen: om efficiënt leegstand te bestrijden, moet de oorzaak van leegstand in kaart gebracht worden. Die oorzaken zijn doorgaans eerder divers van aard, maar aan de hand van de gemene delers en beleidsprioriteiten kan een plan van aanpak uitgewerkt worden. Hou hierbij zeker rekening met onderstaande tips:

  • Hoewel een stimulerend beleid de voorkeur geniet, is het soms noodzakelijk om ook een stok achter de deur te hebben. Met de leegstandsheffing kan dit. Het is een instrument dat eerder op middellange tot lange termijn effect kan hebben. Afhankelijk van de doelstelling wordt het type (forfaitair, progressief, etc.) heffing gekozen. Maar ook de hoogte van het bedrag moet een weloverwogen keuze zijn. Een degelijk onderzoek naar een aantal parameters zoals het kadastraal inkomen, maar ook de eigenlijke huurprijzen kunnen inzicht geven.
  • Maak realistische keuzes in functie van een krimpende vraag op de markt. Doe onderzoek naar de marktruimte en zet dit af tegen het vastgoedaanbod. Ga uit van een sterke kern maar sta functiewijzigingen niet nodeloos in de weg.
  • Als de staat van het vastgoed ondermaats is, kan via een subsidie of premiebeleid een incentive gecreëerd worden. Zorg voor een voldoende groot bedrag en juiste randvoorwaarden, zodat de financiële impact voor pandeigenaars of investeerders niet doorgerekend moet worden aan de huurders.
  • Wees sparringpartner voor de ondernemers én de pandeigenaars. Geef ondersteuning bij vastgoedrekenen, laat ze kennis maken met alternatieve (ver)huurformules, etc.
  • Stimuleer bijkomende vraag naar panden via startersinitiatieven mét doorgroeicoaching.

Over CityD en CityD-WES group

CityD-WES group verstrekt onafhankelijk advies aan organisaties, bedrijven en besturen en opereert vanuit twee merken CityD en DataD.

CityD versterkt de lokale en regionale dynamiek op basis van gericht onderzoek, heldere visies, strategie en een uitvoerbaar maatregelenpakket. Met ons werk richten wij ons op Citymarketing en Centrummanagement, Handel en Horeca, Ruimtelijke Economie, Toerisme en Vrije Tijd, Vastgoed en Gebiedsontwikkeling. Ons ultieme doel is om jouw en onze omgeving aantrekkelijk te maken voor bewoners, bezoekers én bedrijven.

DataD is expert in marktonderzoek en marktstrategie. Met zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek gaan we verder dan data en leveren we heldere inzichten in marktsegmenten en in het gedrag van consumenten/klanten. Deze inzichten vertalen we in actiegericht advies. DataD maakt bedrijven en organisaties “marktgedreven”. We zorgen ervoor dat u uw klant, concurrent en omgeving beter leert kennen. Dat u uw producten of diensten perfect afstemt op de wensen van de markt. Dat u uw bestaande afzetmarkten verder uitbouwt en nieuwe markten aanboort. Kortom, DataD zet uw uitdagingen om in kansen.


Ook geïnteresseerd in oplossingen op maat voor jouw vraagstukken over de invulling van handelspanden, leegstand, lokale economie en kernversterking? Wens je meer te weten over onze pijlers Citymarketing en centrummanagement en Handel en horeca en de ondersteuning die we je met ons merk CityD kunnen bieden? Contacteer ons voor een vrijblijvende (digitale) afspraak!

CityD en Platform Binnenstadsmanagement bouwen via bordspel aan een sterke binnenstad

CityD is partner van het Platform Binnenstadsmanagement dat Nederlandse en Vlaamse steden en gemeenten samenbrengt rond binnenstedelijke thema’s. Hoe ga je open en eerlijk in gesprek over de samenwerking in jouw binnenstad? We testen deze samenwerking op interactieve en speelse wijze uit met het bordspel ‘Bouwen aan een sterke binnenstad’!

Zomer netwerken: bouw samen sterke bedrijventerreinverenigingen!

Bedrijventerreinverenigingen brengen zowel voor het lokaal bestuur als voor de bedrijven zelf heel wat voordelen. CityD helpt je graag met de uitwerking. Ga deze zomer alvast netwerken! Ook wie een dossier voor bovenlokale gebiedsregisseurs bij VLAIO wil indienen, kan op onze ondersteuning rekenen. We wensen je een fijne zomer en kijken ernaar uit om samen te werken aan een sterk en verbonden bedrijventerrein! ☀️

(Weers)onafhankelijk duiken we de zomer in!

Krijgen we een typisch Belgische zomer of zullen we kunnen genieten van zon en strand? Daarop kunnen we je geen antwoord geven, maar gelukkig wel op andere onderzoeksvragen. Met onze merken DataD en CityD gaan we graag voor jou aan de slag, tijdens of na de zomer. We wensen je een deugddoende vakantie!

Gebiedsregie in Houthalen-Helchteren

Voor de bedrijventerreinen Europark en Centrum-Zuid organiseerde CityD in Houthalen-Helchteren twee workshops. Op basis van de input uit de workshops worden gebiedsgerichte acties opgesteld. De acties worden samen met en voor de ondernemers uitgewerkt, want gebiedsregie op een bedrijventerrein doe je samen.

CityD in jury Tungri Awards in Tongeren

Tongeren zet lokale ondernemers in de schijnwerpers en huldigt hen voor hun werk en inzet. CityD, die de dienst lokale economie adviesgewijs ondersteunt, zetelt in de jury. De Tungri Awards worden op 24 oktober 2024 uitgereikt. Een zaak nomineren voor één van de vier categorieën kan nog tot 31 juli.

Perslancering Citymarketing Eeklo

Het citymarketingplan voor Eeklo werd aan de pers voorgesteld. CityD en Supermoon ontwikkelden via een participatief traject een gedragen visie omtrent de identiteit van Eeklo, bepaalden de merkessentie en positionering en werkten promotionele acties uit. Eeklo is een stad in beweging en Eeklo beweegt je! In onze blog lees je hoe we dit in praktijk brengen.

Op zoek naar een bedrijventerreinmanager? Dan ben je bij CityD aan het juiste adres!

Een duurzaam en toekomstbestendig bedrijventerrein? Niet enkel de invulling van de kavels staat centraal, maar ook de mogelijke synergieën tussen de bedrijven onderling. Een overkoepelende aanpak dus met een verbindende kracht: de bedrijventerreinmanager. De bedrijventerreinmanager van CityD is de juiste keuze!

Willebroek, waar CityD de beeldkwaliteit van de handelskern verhoogt en de samenwerking tussen handelaars versterkt

Willebroek wil haar handelskern versterken en alle handelaars beter later samenwerken. CityD kreeg de opdracht om afspraken te maken rond beeldkwaliteit en uitstraling en zal met de handelaars verbindende acties uitwerken, over de grenzen van taal en afkomst heen. Lees hoe we dit aanpakken.

Herbestemmingsdag (12.05.2024) wijst op het belang van herbestemmen als weg naar de toekomst

CityD onderzoekt via een herbestemmingsstudie welke nieuwe functies gebouwen kunnen krijgen. Dit doen we via een participatief traject samen met de opdrachtgever, belanghebbenden, omwonenden, experts en architect. Een nieuwe toekomst voor bestaande gebouwen, daar geloven we in!

CityD analyseert voor VLAIO de ruimtelijke en economische evolutie van publiek toegankelijke functies

VLAIO bouwt aan bedrijvige kernen van de toekomst. Welk beleid is er rond publieksgerichte functies nodig om weerbare handels- en/of voorzieningenkernen uit te bouwen? CityD analyseert het publieksgericht aanbod, toetst het bestaand beleid, onderzoekt ontwikkelingen en formuleert aanbevelingen.

CityD is partner bij de Dag voor de Binnenstad en de Week van de Samenwerking

Op 11 april 2024 werden Lier, Ede en Arnhem verkozen tot winnaars van het ‘Meest Inspirerende Binnenstadsproject’ tijdens de Dag voor de Binnenstad. CityD is jurylid bij de verkiezing en volgde ook de Week van de Samenwerking, twee initiatieven van het Platform Binnenstadsmanagement. De CityD-pijlers Centrummanagement & citymarketing en Handel & horeca sluiten hier naadloos bij aan.

CityD getuigt dat Samenwerken Werkt op de avond van de West-Vlaamse Winkelier

Tijdens de avond van de West-Vlaamse Winkelier riep CityD handelaars op tot meer samenwerking via de keynote ‘Samenwerken Werkt’. De avond werd georganiseerd rond het initiatief ‘de Winkelsterren van je buurt’. CityD begeleidde handelaarsverenigingen, steden en gemeenten bij het opzetten en uitrollen van hun actie.

Het belang van bovenlokale uitgifteplannen en de ondersteuning door CityD in opdracht van VLAIO

Hoe vinden gemeenten voor bedrijventerreinen een balans tussen de groeiende vraag naar ruimte en de noodzaak van duurzaam ruimtegebruik? De VLAIO-oproep voor ondersteuning bij het bovenlokaal uitgiftebeleid biedt een antwoord. Maak gebruik van deskundige begeleiding en advies van City D als consortium binnen deze boeiende opdracht.

Ondersteuning handelaars Heist-op-den-Berg via digitale cadeaubon en nieuwe branding

Als adviseur lokale economie ondersteunt CityD al sinds begin 2022 Heist-op-den-Berg op vlak van centrummanagement. Een jaarlijks actieplan en persoonlijke begeleiding liggen er aan de basis van succesvolle handel in het centrum en de deelkernen. De Heistbon werd gelanceerd en het shoppen kreeg een nieuwe branding.

Versterking van het winkellandschap in Lommel via nieuwe Jumbo

CityD verrichtte bijkomend onderzoek omtrent de voedingsbranche in Lommel. Aanleiding was de opening van een filiaal van supermarkt Jumbo. De screening gaf aan waarom een supermarkt net op deze locatie een meerwaarde kan zijn voor de nabijgelegen stadskern, maar vooral voor de inwoners van Lommel en randgemeenten.

Opinie: ondernemerschap stimuleren met “Win je Zaak”-acties

Succesvolle “win je zaak”-wedstrijden geven de startende ondernemer een flinke financiële duw in de rug of voorzien zelfs een jaar gratis een pand. Wat ligt er achter het succes van deze acties? Waarom is het persoonlijk begeleidingstraject noodzakelijk? Lees de opinie van Jan Boots, CEO van CityD-WES.

CityD-WES blikt terug op 2023 en kijkt vooruit naar 2024

In 2023 rolden we onze merken CityD en DataD verder uit. CityD versterkt lokale en regionale dynamiek. DataD is expert in marktonderzoek & marketingstrategie. Beide merken blikken terug op een gevuld 2023 en staan ook in 2024 bedrijven, organisaties en overheden bij in hun groei en ontwikkeling.

CityD coacht handelaarsvereniging Izegem met succesvolle stickeractie

CityD coacht de handelaars in Izegem met een succesvolle stickeractie: 100 deelnemende handelaars, 250.000 stickers en 775 volle stickerboekjes. Handelaars werden bijgestaan bij de praktische uitwerking, bij posts op sociale media en werden geïnspireerd tot het uitwerken van eigen initiatieven.

CityD en Idea onderzoeken de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen

CityD adviseert over het spanningsveld tussen ruimte en functie. Een bedrijvige kern vraagt transitie, ruimtelijke organisatie en een goede bereikbaarheid om succesvol en toekomstbestendig te zijn. CityD onderzoekt de ruimtelijke evolutie van publiek toegankelijke functies in Vlaanderen.

Ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid troef bij CityD

Zaakvoerder Jan Boots van CityD was te gast op evenementen en seminaries rond ondernemerschap, kernversterking en detailhandelsbeleid. Zo was er de Ondernemerschapstop van minister Jo Brouns en VLAIO, het Platform Binnenstadsmanagement in Turnhout en de vragenronde bij Unizo Limburg met ministers Peeters en Brouns.

Promobijdrage handelaars Peer resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties

De handelsvereniging in Peer HHOP! is al jaren trekker van activiteiten die het handelscentrum ten goede komen. Sinds dit jaar (t.e.m. 2025) werd een promobijdrage ingevoerd. Dit resulteert in aantrekkelijke bijkomende acties. CityD-collega Silvie Vandewijer zorgt ervoor dat alles vlot verloopt.

Behoeftestudie sportinfrastructuur voor Ninove

In opdracht van de stad Ninove voerde CityD een behoeftestudie rond sportinfrastructuur uit. Welke sportvoorzieningen zijn aanwezig en aan welke is er nood? Via een toekomstvisie en diverse scenario’s kan Ninove nu de juiste beleidskeuzes op vlak van sportinfrastructuur maken.

Throwback naar internationale trainingsprogramma’s

Gedurende meer dan 35 jaar werden in ons kantoor in Brugge internationale trainingsprogramma’s rond toerisme georganiseerd voor organisaties uit ontwikkelingslanden (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Na bijna 30 jaar keren de Thaise Wew en Puk terug naar Brugge. Het was een blij weerzien!

Afronding visievorming gebiedsregie Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder

Leefbare en toegankelijke bedrijventerreinen ontwikkelen met de lokale bedrijven. Dat is het doel van de studie die werd uitgewerkt binnen het complex project Noord-Zuid Limburg. CityD maakt deel uit van het consortium dat – nu de visie is opgemaakt – verder zal instaan voor de realisatie.

Herbestemming Sint-Jozefskerk Roeselare zorgt voor positieve wijkdynamiek

Bijna 1800 Rooms-Katholieke kerken in Vlaanderen, maar amper 5% Vlamingen die ze bezoeken. Overheden gaan op zoek naar herbestemmingsmogelijkheden voor dit waardevol erfgoed. VOKA Vastgoed West- en Oost-Vlaanderen en collega Pascal Steeland (CityD-WES) bezochten de Sint-Jozefskerk in Roeselare.

CityD informeert ondernemers via Voka Limburg over transitie van bedrijventerreinen

Voka Limburg startte een platform voor lokale economie en nodigde CityD uit om de transitie binnen bedrijventerreinen toe te lichten. De gebiedsregie in centraal Limburg is een uitstekend voorbeeld, want alle facetten komen er aan bod. Onze experten staan ook jou graag bij in transitievraagstukken.

CityD benchmarkt kasteelrestaurants voor Toerisme Vlaanderen

De rijke erfgoedtraditie in Vlaanderen stelt overheden voor de uitdaging om voor dat erfgoed een herbestemming te zoeken. Vormen kasteelrestaurants een goede invulling voor kastelen? CityD zoekt het uit via een benchmark in binnen- en buitenland die ongetwijfeld interessante inzichten zal opleveren.

CityD begeleidt Oudsbergen bij citymarketing

Citymarketing betekent letterlijk ‘het promoten van een stad’. In Oudsbergen zorgde CityD voor een aantrekkelijke positionering met de nadruk op een krachtige, verbindende identiteit. Andere steden en gemeenten doorliepen met ons een traject binnen citymarketing en centrummanagement. Lees ook het verhaal van Beringen en Hoogstraten in Imago Magazine .

Verweving onmisbaar bij ruimtelijke economie en gebiedsontwikkeling

Bij CityD helpen we overheden een beleidsvisie voor economie op maat van de stad, regio of het bedrijventerrein uit te werken. Verweving zorgt voor werklocaties die rekening houden met het woonweefsel. Lees meer over onze projecten, beschikbare toolboxen en een mogelijk plan van aanpak.

Van handelskern naar levendige kern in Tongeren

De stad Tongeren heeft het ontwerp voor het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Centrum II onlangs voorgesteld.

Smart Cities en het datagedreven beleid

CityD bracht tijdens het inspiratiemoment rond ‘City of Things’ (VLAIO) een keynote over ‘De toekomst van datagedreven beleid’. Data is de voedingsbron voor Smart Cities, maar welke data is belangrijk en hoe dient die te worden verzameld?

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x